
För att få medarbetarna att använda sitt sjätte sinne, måste du aktivera de första fem.
Inget slår det mänskliga mötet. När människor träffas har man chansen att få med alla sinnen i kommunikationen. Syn, hörsel, känsel, lukt, smak och, inte minst, det sjätte sinnet. Det som liksom är den ”smarthet” som uppstår när man får grepp om helheten, när man förstår det sammanhang man förväntas verka i och när man begriper vilken roll man spelar för människorna runt omkring en.
Kort sagt; när man känner sig delaktig.
Förr var det produkterna som skilde det ena företaget från det andra. Den som kom på en genial produktlösning kunde skaffa sig år av försprång gentemot sina konkurrenter. Idag är världen global och information sprider sig i samma takt som ettor och nollor rör sig i elektroniska nätverk, vilket innebär att produkter kopieras över en natt, tjänster är unika i en vecka och servicekoncept håller i en månad – och kvar står man med den verkliga sanningen: att det är människorna som gör skillnad. Det är företagets relation till sina kunder och medarbetare som avgör konkurrenskraften. De framtida framgångarna ligger i kundbemötande, i serviceanda, i innovationskraft, i samarbetsförmåga.
Vi vill självfallet slå ett slag för det mänskliga mötet. Vi vill lyfta idén med att investera i relationer – mellan företaget och medarbetarna, mellan medarbetarna, och mellan medarbetarna och företagets kunder. Ju starkare man lyckas göra denna kedja av relationer, desto hållbarare konkurrenskraft får man.
Vi lever i en mediatid där vi dagligen och stundligen översköljs av budskap. Vi har tv, radio, tidningar, internet, mail, sociala medier med mera – och ju mer och fler budskap vi utsätts för, desto färre av dem tycks fastna på djupet. Det är där som ”upplevelsebaserad kommunikation” kommer in i bilden som ett lysande undantag. Vill man förflytta människor i tanken och/eller förändra attityder och synsätt, så finns det inget som överträffar de krafter som människor kan ge varandra när de verkligen möts. I mötet mellan människor uppstår energier som ingen annan kommunikationskanal kan erbjuda. Ett riktigt bra möte eller event skapar kommunikation i flera riktningar – från ledning till medarbetare, från medarbetare till ledning, från medarbetare till medarbetare, från medarbetare till kund, från kund till medarbetare och så vidare. Ett riktigt bra möte skapar möjlighet till delaktighet och interaktion, samverkan och erfarenhetsutbyten. Ett riktigt bra möte ger deltagarna chansen att blir sedda och uppmärksammade, att få lära och utvecklas, att bli inspirerade (och i förlängningen motiverade) och inte minst att få vara med om något unikt som svetsar samman gruppen. För det är gemensamma upplevelser som skapar samhörighet och sammanhållning.