8 trappsteg till ett starkare varumärke

Samling: Att samla gruppen är alltså grunden. Det räcker inte med att skicka mail eller lägga ut information på intranätet för att engagemanget ska väckas. Nej, ett verkligt möte mellan de människor som berörs av bud- skapet, där de kan känna att de har något som faktiskt förenar dem, är en förutsättning. När människor träffas blir det fysiskt påtagligt att man är en grupp – och det första steget i förståelsen är att informationen handlar om något som är ”större än jag själv”.

Sammanhang: När människor samlas söker de självmant den gemensamma nämnaren. Här kan du hjälpa gruppen genom att beskriva det sammanhang som företaget/organisationen/avdelningen eller kort och gott gruppen verkar i. Försök att alltid ge deltagarna svar på frågorna ”Vad gör vi (här)?”, ”För vem?” och ”Varför?”. Det handlar om att måla upp ”den stora bilden”, den bild som ofta är glasklar för ledningen men alltför sällan är tydlig för medarbetarna.

Samtal: En av de viktigaste fördelarna med upplevelsebaserad kommunika- tion är möjligheten att utnyttja dialogen mellan deltagarna. Om det bara är människorna på scenen som är aktiva, så blir resten passiva. Samtalet är nyckeln till att skapa delaktighet. Skapa utrymme för deltagarna att prata med varandra, samråda, och mejsla fram sin ”sanning”. Sprid denna sanning i gruppen och fortsätt att prata tills ni börjar få en gemensam uppfattning.

Samsyn: Målet är att få en gemensam bild som alla kan förstå och acceptera. Alla ska ha samma uppfattning om ”vad”, ”för vem” och ”varför”. Alla ska dela uppfattning om vart gruppen är på väg och vad den vill åstadkomma.

Samförstånd: Lyckas ni skapa samsyn, börjar människors hjärnor att arbeta. Och när tankekraften börjar dra åt samma håll, mot samma mål, så uppstår till slut det man kan kalla ”kollektiv intelligens”. Då – när tio, 100 eller 1 000 hjärnor arbetar i samma riktning – kan vi börja prata om konkurrenskraft!

Samverkan: Människor i samförstånd vill hjälpa varandra, och när en grupp på allvar börjar hjälpa varandra ökar effektiviteten. Det finns modern ekono- misk forskning* som tydligt visar att gruppers prestationsförmåga till största delen avgörs av deras omsorg, öppenhet och respekt och deras vilja att hjälpa varandra i vardagen och faktiskt samverka mot det gemensamma målet.

Samhörighet: När människor hjälper varandra, och märker att alla får ut något av det, så stärks automatiskt samhörigheten i gruppen. Det blir påtagligt att ”viet” är större än ”jaget”, och det är något vi innerst inne längtar efter. Männis- kan är ett flockdjur som behöver den bekräftelse som en grupptillhörighet ger.

Sammanhållning: En grupp där ”vi-känslan” har fått fäste är en grupp som håller ihop och försvarar varandra. En grupp där deltagarna försvarar varandra är stark. Och det var väl en stark grupp du ville ha – eller hur?

INSPIRATION